Blog

Checklista för Affärsresor – Hur man Planerar en Tjänsteresa

Checklista för Affärsresor – Hur man Planerar en Tjänsteresa

Tjänsteresor är en del av vardagen för många anställda. För att inget ska gå fel med en sådan affärsresa , bör den vara väl förberedd och planerad. Oavsett om du planerar dem själv eller låter en assistent göra det finns det mycket att tänka på. En checklista kan vara användbar här, som ansvarig person enkelt kan arbeta igenom. 1. Allmänna researrangemang Formaliteterna bör vara klara långt innan en affärsresa, så att alla nödvändiga dokument är tillgängliga när du påbörjar din resa. Först bör ID-kortet eller passet kontrolleras för giltighet. Om du reser till ett land som det krävs visum för…
Läs mer
Hur du Främjar Laganda och Teamwork i Företag

Hur du Främjar Laganda och Teamwork i Företag

Medarbetarna gör ett bra jobb och ändå förblir de uppsatta målen ouppfyllda. Anledningen: det saknas lagkänsla - teamwork. Följde du VM 2014? Ja, Tyskland blev världsmästare och det med all rätt. Från mittforward till målvakt spelade det här laget ihop. De var ett team! Det är precis detta som skapar framgång, i fotboll såväl som i yrkeslivet. Laganda och teamwork är helt central i alla sporter, från hockey till fotboll. För att ett företag ska kunna drivas behöver det duktiga och engagerade medarbetare. Om de inte jobbar med varandra - och tillsammans som ett lag - blir arbetsatmosfären lidande och framför…
Läs mer
Statisk kontra Dynamisk Lagerhållning – Hur man Hanterar Lager

Statisk kontra Dynamisk Lagerhållning – Hur man Hanterar Lager

I många företag utgör lagret en hög kostnadsfaktor. Effektiv användning och optimalt utnyttjande av lagerkapacitet bör därför eftersträvas. Korrekt organisation av lagret spelar en mycket viktig roll i handeln. Här finns trots allt en enorm potential för att spara kostnader och tid och samtidigt öka arbetsproduktiviteten. För att göra processerna i lagret och hanteringen av lagret så effektiva som möjligt är det nödvändigt att utnyttja det tillgängliga lagerutrymmet optimalt. Det finns vanligtvis två typer av lagerorganisation - statisk och dynamisk lagerhållning. Båda organisatoriska alternativen har sina fördelar, men också nackdelar. Statisk lagring Statisk lagerhållning kallas också för ett fast platssystem.…
Läs mer
Hur du Skapar Ordning på ditt Skrivbord

Hur du Skapar Ordning på ditt Skrivbord

Renhet på skrivbordet – detta är ett viktigt krav på att kunna arbeta effektivt, stressfritt och systematiskt. Olika föremål hopar sig på skrivbordet på mycket kort tid och skapar en stor oreda. Det finns också anteckningar eller mötesplanerare och andra hjälpmedel på skrivbordet, för att inte tala om många skrivredskap. Speciellt för forskning, bearbetning av komplexa frågor eller kreativt arbete krävs ofta flera dokument, vilket snabbt skapar oordning i arbetsområdet. Skapa ordning på skrivbordet - detta är ganska systematiskt och överensstämmer med vissa genomförda och effektiva åtgärder som snabbt är möjliga. Grunden när du köper ett skrivbord är att det…
Läs mer
Vad är Enterprise Content Management, ECM?

Vad är Enterprise Content Management, ECM?

Dagarna av pappersarbete och långa handläggningstider är förbi. Om du väljer programvara för företagsinnehållshantering kommer du att arbeta mer produktivt och snabbare. Om man tittar närmare på vår vardag så är det galet hur digitala våra liv är idag. Annonser klistras nästan aldrig, utan visas digitalt, biljetter, konsertbiljetter och liknande behöver inte längre skrivas ut eller skickas utan kan enkelt visas med smarttelefonen. Anställningsintervjuer och utbildningar kan genomföras online och bilder kan delas med hela familjen via ett moln. Om allt fungerar så enkelt och snabbt idag, varför är inte alla arbetsprocesser i företaget digitaliserade så att de kan fungera…
Läs mer
Hemmakontor – 5 Tips till Arbetsgivare och Anställda

Hemmakontor – 5 Tips till Arbetsgivare och Anställda

För att förhindra spridningen av Covid19-viruset skickades många anställda till jobbet hemifrån. Men nu efter covid-19 har arbetsmarknaden förändras och folk jobbar hemma i allt större grad. Cororna-viruset påverkade bara vårt privatliv, även i många företag har arbetsprocesserna anpassats på ett sådant sätt att det var så liten risk för smitta som möjligt. Avståndet till kollegorna utökades, företagens matsalar stängdes och om möjligt skickades anställda hem för att jobba hemifrån. Det som från början var tänkt som en nödlösning blir alltmer ett permanent villkor - anställda och arbetsgivare måste därför följa regler, av vilka några till och med är lagfästa.…
Läs mer
5 Typiska Misstag hos unga Entreprenörer – Starta Företag Tips

5 Typiska Misstag hos unga Entreprenörer – Starta Företag Tips

Att grunda ett företag innebär stora risker. Inte minst för att många unga företagare gör misstag som faktiskt hade kunnat undvikas. Många nya företag startas varje år. Men några av dessa företag kommer säkerligen inte att existera länge. Det beror på undvikbara misstag som många unga företagare tyvärr gör om och om igen. Dessa säkerställer sedan snabbt att deras existens är på väg att ta slut igen kort efter grundandet. Vi skulle vilja presentera dig för de största misstagen som du absolut bör undvika när du startar ett företag. Dessa misstag bör företagare undvika Mycket få grundare av företag har…
Läs mer
Att skapa ett arkiv skapar ordning – Hur du Arkiverar Dokument

Att skapa ett arkiv skapar ordning – Hur du Arkiverar Dokument

I ett företag finns det otaliga dokument som inte bara kan slängas. All företagskorrespondens, såsom inkommande och utgående fakturor, ansökningar, godkännandebesked, kallelser, bokningsbekräftelser och mycket mer kan inte bara återvinnas. Enligt lagstiftarens vilja ska viktiga handlingar förvaras under en viss tid. För att lagra de olika dokumenten väl sorterade kan du skapa ett arkiv. På så sätt har du inte otaliga papper liggandes på din arbetsplats och du skapar ordning och reda. 1. Skapa en struktur För att kunna skapa ett arkiv måste man skapa en struktur i förväg för att överväga att skapa tillräckligt med utrymme och tillhandahålla nödvändiga…
Läs mer
Introduktion av Nyanställda – Checklista och Råd

Introduktion av Nyanställda – Checklista och Råd

I företag anställs nya medarbetare konstant. Givetvis beror detta på företagets storlek och tillväxt. I början av en ny anställning krävs en utbildning så att en ny kollega kan hitta runt i hans arbete. Se vår checklista för hur du introducerar en nyanställd till din organisation. 1. Säkerhetsinstruktion För det fall säkerhetsföreskrifter ska iakttas i företaget ska den nyanställde närvara när dessa bestämmelser instrueras och gås igenom. 2. Överlämna företags-ID-kort Om den nyanställde behöver ett ID-kort för att kunna komma in företagets lokaler ska detta göras omgående lämnas ut i början och den nya kollegan ska få instruktioner om hur…
Läs mer
Hur du Håller personaljournaler Säkra

Hur du Håller personaljournaler Säkra

Personalhandlingar är viktiga dokument inom ett företag. Varje anställd har rätt att få sina uppgifter låsta och säkra. Förvaring av personaldokument är en del av företagets tekniska arbetsområden, som även kallas filhantering. Inom den administrativa verksamheten som bedrivs handlar det inte bara om att förvara handlingar, viktiga skriftliga handlingar och akter på ett ordnat och rent sätt, utan även om att förvara dem på ett säkert sätt. I detta sammanhang bör särskilt personalakterna, som också omfattas av motsvarande dataskyddsbestämmelser, skyddas mot obehörig åtkomst och inspektion av tredje part. Detta gäller även förlust av personalakter på grund av stöld eller oförutsedda…
Läs mer