Blog

Hur du Vilar din Hjärna och Förbättrar ditt Minne – Minneshantering

Hur du Vilar din Hjärna och Förbättrar ditt Minne – Minneshantering

Minnet och dess sunda prestanda används - och är viktigt för alla områden i det dagliga livet, särskilt för effektiv organisation av arbetsprocesser. För att förhindra minnesöverbelastning och tillhörande naturliga signaler från kroppen, vilka återspeglas i ökad glömska och minskad mental prestationsförmåga, är det fördelaktigt att vila och lindra minnet. Det finns olika möjligheter till detta, som å ena sidan kräver övning och träning, och å andra sidan avser användandet av vardagliga verktyg och knep. I den moderna ekonomin och de allt mer byråkratiska systemen ökar kraven på människors minnesförmåga. Det gäller inte bara arbetslivet utan även den privata miljön.…
Läs mer
Knep mot brist på Kreativitet – Tips vid Brist på Kreativitet

Knep mot brist på Kreativitet – Tips vid Brist på Kreativitet

Blank slate Syndrome är ett fenomen som många människor är bekanta med, särskilt när de är i stressiga situationer som tentor och bristen på kreativitet slår till. Det är ofta svårt att beskriva en uppgift trots att själva uppgiften är formulerad. En så kallad black-out, som innebär att det helt enkelt inte finns några tankar kring det aktuella ämnet är blank slate syndrome. Detta är inte brist på kreativitet utan kan bero på att uppgiften, målet inte är tydligt igenkännbar eller förstått, destinationen är för oprecis eller texten verkar för lång först. Ibland märker människor brist på idéer och kreativitet…
Läs mer
Förhandlingsförmåga – Hur du stärker din Övertalningsförmåga

Förhandlingsförmåga – Hur du stärker din Övertalningsförmåga

Förhandlingspartner strävar under denna process efter att vara övertygande och att uppnå att personliga utvärderingar relaterade till ämnet för förhandlingarna accepteras och värderas. Konsten att förhandla bör leda till att partnern accepterar föremålet för förhandlingen så snabbt och villkorslöst som möjligt. Förhandling bygger på flera grundläggande element. Ett av dessa element, som enormt stärker övertalningskraften, är den befintliga kunskapen om den fråga som ska förhandlas. Denna faktor kallas omfattande expertis och etablerar först en gemensam konsensus. Inom förhandlingskonsten spelar ett logiskt förhållningssätt en avgörande roll om förhandlingar ska leda till framgång. Strategin och taktiken för att genomföra förhandlingar är en…
Läs mer
4 Tips att Visa Tacksamhet till Anställda – Öka Anställdas Motivation

4 Tips att Visa Tacksamhet till Anställda – Öka Anställdas Motivation

I stora företag med många anställda är det viktigt att motivera dem om och om igen. För faktum är att motiverade medarbetare jobbar bättre, är mindre sjuka och bidrar till en god arbetsmiljö. Men hur kan anställdas motivation se ut och vem är ansvarig för den? Att säga tack och berömma dem? Att tacka en anställd för ett väl utfört arbete är vanligtvis ett jobb för chefen eller närmaste chef. Om en anställd personligen får beröm av chefen har detta inte bara en positiv effekt på denna ena medarbetare, utan på alla som arbetar med honom. Ett tack från chefen…
Läs mer
Lär dig att säga nej med dessa tips – Hur du Lär dig att Säga Nej

Lär dig att säga nej med dessa tips – Hur du Lär dig att Säga Nej

Som anställd i ett företag tilldelas uppgifter till dig nästan varje dag. Antingen ber chefen att en uppgift ska slutföras eller så frågar en kollega om det eller det kan göras åt honom, kanske för att han ska på semester. I de allra flesta fall frågar varken chef eller kollega hur mycket du redan har att göra och om du överhuvudtaget hinner med uppgiften. I en sådan situation är det nödvändigt att överväga om du vill eller kan ta ett uppdrag eller inte. Om du inte ser dig själv klar måste du lära dig att säga NEJ. 1. Lär dig…
Läs mer
Hur du Hanterar Misstag på Jobbet – Hitta Lösningar Tillsammans

Hur du Hanterar Misstag på Jobbet – Hitta Lösningar Tillsammans

Om ett företag vill bli framgångsrikt måste det arbeta effektivt. För att uppnå sådan effektivitet är det nödvändigt att fatta kommande beslut snabbt och kompetent. Ju större ett företag är, desto mer uppdelat och komplext är strukturerna och beslutshierarkin. Eftersom chefen för ett stort företag inte kan fatta alla beslut själv kommer han att delegera dem till underordnade som han litar på och som han anser vara kompetenta. Men de gör också misstag och en chef måste kunna hantera misstag som hans anställda gör. 1 . Sätt tydliga gränser För att undvika att överskrida kompetenser och förebygga misstag behöver ett…
Läs mer
Jobba i Dubai – tips för proffs och företag

Jobba i Dubai – tips för proffs och företag

Dubai blir mer och mer attraktivt som arbetsplats på grund av den gynnsamma skattesituationen. Men innan omstarten finns det mycket att förbereda. Ta dig ur hjulspåret , fly det dåliga vädret och in i de vackra och rikas värld – allt fler svenskar och Europérr emigrerar eller flyttar åtminstone sina jobb utomlands. Skälen till detta kan vara av privat karaktär, men kan också avgöras av den verksamhet som hittills bedrivits - till exempel om arbetsgivaren erbjuder en anställning utomlands De populäraste jobbdestinationerna är också våra grannländer eller andra länder i EU. På grund av ekonomisk tillväxt och det gynnsamma skatteläget…
Läs mer
Anställningsotrygghet – Orsaker, Konsekvenser och Åtgärder

Anställningsotrygghet – Orsaker, Konsekvenser och Åtgärder

Ångesten för sin egen yrkesframtid kan vara riktigt påfrestande. Låt dig inte bli orolig. Ta din professionella framtid i dina egna händer. I dagens samhälle är ett tryggt jobb inte längre en självklarhet. Det finns ofta en tidsbegränsning, särskilt för nyanställda. Men även efter utgången av denna första tidsgräns behöver det inte finnas en fast anställning. Så vickar du från det ena visstidskontraktet till det andra och hoppas på att en dag få ett permanent arbetskontrakt. Alla kan inte hantera den här situationen. Särskilt personer med sämre självförtroende. Nivåer av anställningsosäkerhet Men även en fast anställning ger inte alla en…
Läs mer
Personalförmåner: Viktiga medel vid Rekrytering av Anställda

Personalförmåner: Viktiga medel vid Rekrytering av Anställda

Ytterligare förmåner förbättrar inte bara bilden av ett företag, de motiverar och gör anställda mer lojala. Fördelarna och förmånerna bör dock vara väl valda. En attraktiv lön och en tjänstebil räcker inte längre: Nutida förmåner för arbetskraften blir allt viktigare för att företag ska kunna positionera sig som en attraktiv arbetsgivare på arbetsmarknaden. Bristen på kvalificerad arbetskraft till följd av demografiska förändringar gör företag uppfinningsrika: Anställda kan i allt högre grad se fram emot sponsrade luncher, företagscyklar eller sabbatsår. Balansen mellan arbete och privatliv Unga yrkesverksamma har en bra balans mellan arbete och privatliv och det är därför en faktor…
Läs mer
Spara Papper på Kontoret – 10 Tips

Spara Papper på Kontoret – 10 Tips

Det är viktigt för varje företags överlevnad att arbeta så ekonomiskt som möjligt och spara kostnader. Den ekonomiska resursanvändningen påverkar inte bara områdena personal, hyra eller elkostnader, utan även lagret och kostnaderna för kontorsmaterial och pappersförbrukning. Dessa 10 tips visar hur du kan spara papper på kontoret. Tips 1 – Spara papper genom dubbelsidig utskrift Ett sätt att drastiskt minska papperskostnaderna är att skriva ut på båda sidor. Med flersidiga dokument som protokoll, kontrakt eller längre korrespondens är det vettigt att skriva ut båda sidorna och inte bara en sida. Som ett resultat kan tryckkostnaderna nästan halveras och du kan…
Läs mer