Så köper du skor som passar ditt barn

Att köpa nya skor till sitt barn kan vara både spännande och frustrerande. Att hitta den perfekta passformen är avgörande för komfort och fotens hälsa. För att undvika obehag och felköp är det viktigt att mäta barnens fötter korrekt innan man köper skor. Här är några tips på hur du kan mäta barnens fötter och vad du bör tänka på när du köper nya barnskor.

Vikten av att mäta fötterna Innan du köper ett par nya skor till ditt barn är det viktigt att du mäter dina fötter noggrant. Att bara gå efter din vanliga skostorlek kan leda till obehag, eftersom fötternas storlek och form kan förändras över tid. Använd en mätsticka anpassad för barn, för att få en exakt mätning av både längd och bredd på dennes fötter. Detta är särskilt viktigt om du handlar online, där du inte kan prova skorna innan du köper dem.

För att mäta dina fötter, följ dessa steg.

• Placera mätstickan på en hård yta och ställ barnet med hälen mot väggen.
  • Markera var den längsta tån slutar och mät avståndet från väggen till markeringen.
  • Mät även bredden på den bredaste delen av foten för att få en fullständig bild av din fotstorlek.

Att köpa rätt skor

När du har dina exakta fotmått är det dags att hitta de perfekta skorna.

Prova skorna på eftermiddagen, eftersom fötterna sväller under dagen. Skorna ska kännas bekväma direkt – om de är för trånga eller för lösa, så är de inte rätt för barnet, men de ska ha lite plats för att foten ska få plats att växa under tiden man har dem. Välj skor av bra material som läder, då de anpassar sig bättre efter fotens form och håller längre.

Låt barnet gå runt i skorna för att känna hur de sitter, se till att det finns tillräckligt med utrymme för tårna och att hälen sitter stadigt.

Med dessa tips kan du hitta skor som både ser bra ut och känns bra att ha på sig. Som du kanske märker att köpa rätt skor till barn handlar inte bara om stil utan också om komfort och hälsa. Genom att använda en mätsticka för att exakt mäta dina fötter och vara noggrann när du provar nya skor, kan du undvika obehag och felköp.